Tradisi
ini berkembang semasa awal era klasik dalam agama Hindu sekitar
permulaan abad masihi. Ketika itu agama Hindu mula muncul hasil dari
interaksi antara ajaran Brahman dengan tradisi-tradisi tempatan. Tradisi
Samrtha ini selari dengan Advaita Vedanta dan mengangkat Adi
Sankaracarya sebagai pengasas atau tokoh pembaharuan.
Sankaracarya mengajarkan bahawa hakikat tertinggi itu tidak bertokoh dan nirguna
atau tiada bersekutu. Sebarang dewata yang dijadikan lambang itu
mempunyai peranan untuk sampai kepada hakikat tertinggi itu. Hasil dari
inspirasi yang diberikan oleh kepercayaan inilah, pengikut gerakan
Smartha ini memasukkan Tuhan yang tiada bertokoh bersama lima dewata
yang dipuja di pesanggrahan mereka. Tradisi ini digelar oleh William
Jackson sebagai 'advaitin yang bersifat monistik pada rupanya'. Istilah
ini turut merujuk kepada para Brahmin yang mengkhusus dalam teks sastera
Smṛti yang disebut sebagai Gṛhya Sutra. Berbeza daripada Brahmin Śrauta
yang mengkhusus dalam teks-teks Śruti, amalan dan upacara yang mengikut
Veda suci.